Praca jako specjalista SEO

0
Praca jako specjalista SEO

Istnieją różne formy promocji w internecie, a jedną z najbardziej osławionych i otoczonych licznymi mitami jest specjalista SEO, czyli inaczej mówiąc pozycjoner – osoba, której zadaniem jest zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarkach internetowych. Jakie perspektywy ma ten zawód, jak wejść w tę branżę i ile można na tym zarobić?

Jak zostać specjalistą SEO?

Pozycjoner to zawód dość specyficzny. Z jednej strony wymaga posiadania określonej wiedzy. Z drugiej by być dobrym w tym zawodzie nie wystarczy ukończenie kursu, nie ma też żadnej uczelni, która kształciłaby na „dyplomowanego specjalistę SEO”. Kursy są jednak dobrym punktem wyjścia, by zacząć rozwój w tej dziedzinie. Inną opcją jest samodzielna nauka. Wreszcie można też trafić na praktyki do którejś z agencji interaktywnych, a tam nie tylko wypełniać bieżące zadania, ale i dopytywać o sposoby działania różnych narzędzi używanych w SEO.

Trzeba przy tym podkreślić, że nie jest to zawód, w którym raz zdobyta wiedza wystarcza. Google regularnie modyfikuje swoje algorytmy, konkurencja też nie śpi, a to wymusza stałe testowanie nowych metod i radzenia sobie ze spadkami pozycji wynikającymi ze zmiany algorytmów wyszukiwawczych.

Zalety i wady pracy jako specjalista SEO

Jedną z najbardziej wyrazistych cech tego zawodu jest fakt, ze wymusza on ciągłe myślenie i analizowanie, co jest zarazem zaletą, jak i wadą. Zaletą, ponieważ trudno tu o rutynę. Wadą, gdyż procedury niektórych agencji nie biorą pod uwagę tempa zmian i narzucają zbyt sztywne ramy działania. Czy można sobie poradzić bez bieżącego analizowania zmian? Tak, ale znacząco maleje przez to efektywność działania.

Istotną cechą zawodu specjalisty SEO jest i to, że zmiany wymagają nie tylko poszerzania wiedzy, ale i kwalifikacji. Przykładowo dobry pozycjoner powinien orientować się w danych Google Analytics i posiadać ogólna wiedzę na temat AdWords (niekoniecznie do samodzielnej obsługi, ale dobrze by było, by płynnie współpracował ze specjalistą AdWords).

Ile zarabia specjalista SEO?

To temat bardzo płynny i dużo zależy nie tylko od umiejętności własnych, ale i od miejsca pracy (w sensie rodzaju firmy, nie lokalizacji), liczby i wielkości klientów, czy wreszcie sposobu rozliczania się (w szczególności premii za efektywność). Młodsi specjaliści mogą zarabiać w granicach 2000-3000 zł netto. W przypadku osób z dużym doświadczeniem i bardzo dobrą bazą klientów miesięczne zarobki mogą być porównywalne nawet z zarobkami programistów.

Gdzie najlepiej pracować jako pozycjoner?

Ścieżki rozwoju są dwie. Jedna to praca w agencjach interaktywnych, druga to zatrudnienie „inhousowo” w dużej firmie. Drugie rozwiązanie jest mniej popularne, ale daje większą niezależność od problemów z tłumaczeniem klientom skąd wynika potrzeba wprowadzania określonych modyfikacji na ich stronach. Z drugiej strony praca w agencji jest znacznie ciekawsza ze względu na zróżnicowane przypadki, nad którymi trzeba pracować.

Warto zauważyć, że wariant „inhouse” pozwala na starcie uzyskać wyższe zarobki, ale jednocześnie ich górny limit jest niższy. Ponadto jest możliwy tylko w większych miastach (gdzie można znaleźć duże firmy), podczas gdy agencje z dużymi klientami zdarzają się praktycznie w całym kraju. W obu przypadkach ofert warto szukać w serwisie www.jober.pl, gdzie staramy się pomóc w realizacji ambicji zawodowych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here